Saturday, January 31, 2009

Abaya

Hari Jumaat ramai guru yang memakai jubah atau memakai abaya
Koleksi abaya ku banyak yang warna hitam
Selesa dipakai pada hari Jumaat sebab jam 12.00 dah balik sekolah!
Semalam sempatlah minta tolong Cikgu Pah Hanim ambik gambar aku dengan Pn Halimah T
Pn Halimah akan ke Qatar nanti...
So, dia dok testing2 pakai jubah & abaya!!

Putera

Petang semalam dapat jemputan dari Ariff Putera yang dok kat TGuru ni..
Keluarganya buat kenduri doa selamat
kerana putera kesayangan mereka cemerlang dalam PMR 2008 - 8A
dan
mendapat tawaran untuk menyambung pengajiannya
di Maktab Tentera Di Raja
Tahniah! Selamat Maju Jaya.

So..aku pun pergilah bertiga
dengan
dua orang pengikut..
Yang sorang tu..baru je balik dari main netball (ada bau ke?)
Yang sorang lagi pulak baru jer balik dari KMC buat MC (penat aku& D menunggu!)
Aku jumpalah bekas pelajarku..Aida Haryati bt Muda
Dah ada dua anak pun..hu3..tuanya aku ni!!
Aida adalah lecturer kat POLISAS dan buat masa ini sedang buat master kat UKM
Selamat Belajar cikgu ucapkan!

Sahabat

Ustaz Kholil dah pun pulang ke Pekan Baru, Indonesia.
Kenalan Ustaz sungguh ramai kat Pahang ni..
Ke sana ke marilah ustaz sepanjang masa dia berada di Kuantan
Sempat juga dijemput untuk menyampaikan tazkirah di beberapa surau kat sini..
Ada kalanya suami yang mengiringi ustaz..jadi Pak Supir!!


Ni lah keluarga ustaz..
Tapi, mereka tak datang pun!
Semoga suatu hari nanti kami bisa ke sana untuk menziarahi kalian
Tunggu ya bu...
Nanti masak ayam bumbu untuk akak!

Monday, January 26, 2009

Raikan Anak-Anak...!

Anak2ku ada yang pulang sempena CNY...
Tapi ada juga yang tak dapat pulang kerana masing2 punya assignment untuk disiapkan
Suamiku pula mengambil peluang untuk membersih semak yang bermaharajalela sejak akhir2 ini..replanting heliconia, masukkan dulu ke dalam poly-bag..cadang nak tanam semula nanti..
Alihkan pokok frangipani...sayang kalau dibiarkan begitu saja. Kemaskan segala pasu2 bunga yang bersepah tak terurus langsung...aku dah tak larat nak gardening ni..sakit pinggang jika angkat pasu2! surrender!
Jadi..suamiku panggil dua orang "pembantu"...he3!
Tu lah...dah tak larat jugak dia rupanya!
Lepas ni kena panggil backhole pulak..tolak semua pokok2 tu..
Aku setuju! Sangat setuju...tapi kat mana aku nak simpan tempayan2 antikku tu!
Tempayan2 ini ada yang suamiku beli di kampung2 kat Besut, ada yang saudara dia beri, ada yang Pn Jaiton bagi kepadaku...
Aku mengambil kesempatan guna camera Ja!
Tapi gambar2 yang cantik ini Ja yang ambik..
Ini antara pokok2 yang akan "dikorbankan"...hu hu hu..

Malam pula raikan anak2 ...makan2 sikit..
Kesian pulak dengan dua orang yang tak pulang tu..
Makan sikit2 jer..masak yang paling senang!
Tengahari perap mutton & chicken
Malam..
Masukkan terus dalam oven..tunggu..makan

Gambar2 ihsan anakku Zarina..TK!


Seronoknya bila dapat berkumpul dengan anak menantu.

Friday, January 23, 2009

Jumaat

Hari ini telah diadakan majlis penyerahan cek sumbangan untuk rakyat Palestin
yang telah dipungut sepanjang dua minggu yang lalu
Sebelum acara bermula, cikgu2 kita berposinglah dulu..
Macam2 gaya, anda lihatlah sendiri
Tengok Pn Kamriah tu..bercerita sakan dengan Pn Che Zaharah
Sebelum penyerahan cek..wakil HALUAN
telah menunjukkan video & slide menggambarkan kesengsaraan rakyat Palestin yang tidak berdosa
Wanita...kanak-kanak
Mayat2 bergelimpangan
Gaza bermandikan darah
Kemusnahan harta benda
dan
segala2nya..
Rejim Zionis / Yahudi LaknatuLlah
bertanggungjawab ke atas kematian rakyat Palestin
Kami warga SMKPB berjaya mengumpul sebanyak RM3000.00

Sempat jugak kami semua bergambar kenang2an
Terutamanya yang dah nak pencen tu..
Nanti dah tak ada lagi saat-saat macam ni..!

Pn Ro'ani menggayakan jubah merah yang dibeli di Bandung tempoh hari...
Si Farahanim pun turut sama nak posing dengan teacher!

Kemudian, kami ada makan2 sikit kat bilik guru
Makan nasi kerabu jer..ada daging bakar + keropok
Sedap!
Siapa masak?
Pak Manap!
Ada jualan rupanya!
Tudung, T-shirt, key-chain, pen, pensil
Sambil makan..sambil membeli..


Ramai pulak yang nak bergambar dengan Kak Nab...
Ya laa..aku ada lebih kurang 4 bulan jer lagi kat sekolah!
Dan
Tengoklah guru2 lelaki yang segak berbaju Melayu ni..
Siapa yang paling smart?
Anda boleh undi kalau suka..

Thursday, January 22, 2009

CNY

Gua olang manyak sibok ini hali..
Masukkan limau dalam itu pigeon holes
Sume olang dapat 8 biji maa..
TQ!
Balik ke rumah pun tengok ada banyak limau mandarin ni..
Sendiri pergi beli maa..
Sendiri mau makan lo!
Wo pun bili itu kek siklet lesipi..manyak sidap.

Pn Seri Rahayu...




Semalam tergesa-gesa pergi rumah Gee..
Jumpa Pn Seri Rahayu..sahabat sejak 1986
Kami berdua akan bersara Mei nanti..syoknye!
Ada apa ke rumah Gee?
Adalaa...biarlah rahsia!!

Wednesday, January 21, 2009

Aktiviti Di Sekolah Hari Ini

Bermula dengan perhimpunan Hari Rabu
Lihatlah siapa yang tiba awal..
Dapat limau laya..
Kemudian kami ke PSS Sekolah untuk melihat Pameran Sempena CNY
Ada cabutan bertuah!
Semuanya bertuah..sebab yang cabut tu semuanya dapat hadiah..
Aku pun bertuahlah jugak..kan!
TQ Cik Nita & the gang..
Hei..apesal Mrs Ng tu pakai hitam?
Nanti nak suruh dia pakai cheongsam merah gituu..

Kemudian aku ke Dewan Multaqa pulak
Pelajar2 3Kaa,3A & 3B ada sesi motivasi
Bersama-sama dengan pelajar2 cemerlang PMR 2008
Pelbagai tips yang diberitau oleh seniors mereka tu
Semoga pelajar2 tingkatan 3 tahun ini juga akan mencapai kejayaan yang cemerlang!

Yang cemerlang...pelajar perempuan!
Kat hujung kiri nun...seorang jejaka..
Sebenarnya ada dua orang pelajar lelaki
Tapi yang sorang tu pergi temuduga kat Maktab Tentera Di Raja
Semoga Ariff Putera berjaya!

Lepas rehat pula di adakan Mesyuarat Agung Rumah Sukan
Rumah aku..Rumah Merah
Mesyuarat kat surau
Cikgu Adenan selaku Ketua telah mempengerusikan mesyuarat untuk memilih
Ketua, AJK dll.

Selepas mesyuarat itu..
Lihatlah pelajar2 ini

Kemudian..mesyuarat Kelab & Persatuan
Pn Milda selaku Guru Penasihat Kelab Pencinta Alam
Memberi taklimat kepada ahli seramai 17 orang tu...he3!!
Ada ramai pelajar yang masuk "Kelab Pelancongan pada hari ini"
Hari ni jer..sebab mereka ke hulu ke hilir menggalas beg..tak tau nak masuk Kelab apa..atau pun Persatuan apa..heran betul budak2 ni!!
So, mereka "melanconglah" hari ini!

Tuesday, January 20, 2009

Tetamu dari Seberang...

Semalam Ustaz Kholil datang!
Keseorangan jer..anak isteri tak ikut
Datang dari Pekan Baru, Riau, Indonesia.
Sahabat lama...dulu tinggal di Taman Guru tapi dah balik kampungnya.
Akhir tahun 2007 saya pernah ke rumahnya di Pekan Baru
Isterinya Teti sangat pandai memasak..semuanya sedap2!
Teringin nak ke sana lagi..

Monday, January 19, 2009

Guru Matematik & Sains...

Ingin kongsi cerita..
Kisah Cikgu Maths & Science SMKPB
Pn Hjh Noraini - dulu KB Maths & Sc dah naik pangkat jadi GPK 1 SMK Pandan
Mr Hew - dulu GC Sc - dah pencen last August
Sekarang - KB Maths & Sc - Pn Haniliza - dah naik pangkat jadi GPK 1
kat SMK Bkt Rangin
So...Pn Hjh Zureidah telah dilantik untuk gantikan tempat Pn Haniliza..
Tapi...jangan pulak ingat Cikgu yang sebelah Pn Zureidah naik pangkat jugak...he3
Yang tu..Tungguuuuuuuuuuuuuu
Tungguuuuuuuuu
Pencen!
Jadi nampaknya kerusi KB Maths & Sc ni agak panas...
Tak boleh dok lama2
Kena pindah sekolah...naik pangkat lo!
So...Pn Hjh Zureidah kena bersedialah dari sekarang ya.
Tahniah kak nab ucapkan kepada semua..
Pn Haniliza & Pn Hjh Zureidah
Dan
En Amran...dah jadi KP Maths!!

Sunday, January 18, 2009

Pn Hajah Azian

Ini sahabatku
Pn Hjh Azian bt Sidin
Baru tadi dia hantar gambar ni
Aku janji nak upload kat sini
Tapi aku fikir dia tak tau pun blog aku ni..biarkan!!
Dia selalu message bertanyakan kabar kami di SMKPB
Yan..ada masa datanglah ke Kuantan
Yan..datang Kuantan , singgahlah kat SMKPB
We miss you!!

Saturday, January 17, 2009

Chocolate Indulgence...

Semalam selepas ke Kuantan Parade untuk beli buku2 latihan Rai
Kami juga ke Secret Recipes
Tunaikan hajat Rai yang nak makan chocolate indulgence

Saya terjumpa ex-student 3KRK 2007 - Shairah-sekarang kat MRSM Kuantan
Dia dengan kawan2 outing kat Secret Recipes!
Sebelum tu...
Tunaikan hajat D yang nak minum kopi!
Ke Starbucks?
Oh! NO ! NOT ANYMORE!
(Hari tu pergi sebab tak tau! Jahil betul kami semua!)

So di mana nak minum kopi?

Kat Kemaman Kopitiam!
Tapi bukan kat Kemaman...
Kat Kuantan la.. he3


Save money!
Tengok berapa RM jer kann...banding dengan Starbucks tu..
Dan kami setuju untuk turut boikot seperti yang kat bawah ni!

Haniliza Sulaiman

TAHNIAH! TAHNIAH! TAHNIAH!
Pn Haniliza, KB Matematik & Sains SMKPaya Besar telah mendapat surat lantikan sebagai
GPK Pentadbiran SMK Bukit Rangin.
Kak Nab ucapkan setinggi-tinggi tahniah buat Hani.
Memang pada hari mesyuarat PPSMI tu...hati Kak Nab terdetik yang Hani dah layak memegang jawatan..bila mana Kak Nab tengok gaya Hani duduk di kerusi kat depan tu dan bercakap dengan penuh kenyakinan dan tersusun kata-katanya!
Hilanglah seorang permata hati kami...khususnya guru2 Matematik & Sains.
Selamat Bertugas di sekolah baru (seronok Hani kata sebab sekolah kat belakang rumah jer!)
Semoga Hani menjadi seorang pentadbir yang prihatin & disayangi oleh anak buah (penting!!)
Jadi sekarang
Siapa ganti tempat Hani?

Friday, January 16, 2009

Sepanjang minggu ini


Semalam ada pertandingan catur persahabatan antara SMKPaya Besar dengan SMKBkt Rangin.
Kelab Catur sekolah aku memang aktif.
Yang comel tu adalah anak Pn Asmaini...guru penyelaras Kelab Catur.
Pn Asmaini & suaminya En Robil sangat berdedikasi dalam aktiviti2 catur ni...
Syuhada pun ada juga...dia terror main catur!
****************************************************
Ini gaya penampilan staf pada hari Jumaat.
Kebanyakkan guru suka berjubah.
Nampak seragam gitu...cantik!

Nanti nak ajak kawan2 semua pakai jubah pada hari Jumaat. Anda setuju?
Eh tak lah paksa pulak!

Lihat dari kiri:
Pn Hani - dengan jubah yang dibeli suaminya di Madinah
Pn Zu - pakai jubah "bersebab"!
Pn Hjh Sh Mariam - memang hari2 berjubah
Pn Hjh Siti Arija - ustazah ni memang pakai jubah jer!


Ini Pn Nuzi - guru Kimia yang baru bertukar ke sekolah aku. Tinggi lampai orangnya dan sangat peramah. Aku suka tengok mukanya...sebab aku tengok ada iras2 wajah adikku..Selamat datang ke SMKPB!