Saturday, August 21, 2010

Di Kota Suci Madinah dan Makkah

:: Umrah Ramadhan 1431 ::

Alhamdulillah kerana Allah memilih saya menjadi antara ribuan tetamuNYA menyambut Ramadhan kali ini. Keseronokan beribadah di Makkah sukar diucapkan...pelbagai pengalaman indah...perasaan sayu & sebak, masih lagi terbayang-bayang di saat ini.
Ini merupakan umrah kali pertama dilakukan dalam bulan Ramadhan. Terasa amat bahagia sekali, tanggal 5 Ramadhan, ulangtahun kelahiran saya dapat disambut di depan Baitullah..
Alhamdulillah...
Menangis saya ketika bertawaf sunat pada pagi 5 Ramadhan itu...
Terasa terlalu banyak nikmat yang Allah anugerahkan buat saya
Dan kadang-kadang terasa amat malu untuk meminta-minta lagi dengan Allah..
Ya Rabb..hanya padaMU aku bersujud..

Saya sentiasa berdoa agar saya dijemput menjadi tetamuNYA di bulan Ramadhan..
Alhamdulillah...Allah makbulkan...Allahuakbar!
Yang sebenarnya perancangan kami, hanya suami seorang sahaja yang akan ke sana..
Tapi, dengan izinNYA...DIA mencukupkan apa yang kekurangan!
Bajet yang tak cukup...dicukupkanNYA...Alhamdulillah...Alhamdulillah.

Itulah..bila hati kita benar2 ingin ke Baitullah..
Berdoalah bersungguh-sungguh...ikhlas...dan InsyaAllah..akan termakbullah doa kita itu..

Situasi sebegini telah beberapa kali berlaku kepada kami..
Kesempitan kewangan akan selesai dengan mudahnya bila hati telah bulat untuk ke RumahMU Ya Allah...
Ada jer rezeki yang kita tak jangkakan, tiba2 dapat mencukupkan perbelanjaan kita...
Allah Maha Kaya!!

+++


~ suasana di luar Haram ~

+++


~ Di Madinah Al-Munawarrah ~

+++

Ketika sesi ziarah di Makkah


+++

Ini sesi ziarah kedai!


+++

Kesesakan yang teruk di Kota Suci Makkah


+++

Mencuri pandanganku!!


+++

Bertemu dengan Tn Hj Arshad di DSaji
Tn Hj belanja makan chicken mandy..


+++

Berhenti makan sewaktu dalam perjalanan dari Madinah ke Makkah


+++

Dalam penerbangan Saudi Air


+++
Kedai di ladang kurma


Sewaktu di Makkah, saya turut mendoakan rakan2 blogger PDKM agar dikurniakan Allah segala kebaikan di dunia & akhirat...
Juga mendoakan agar kalian dijemput menjadi Tetamu Allah.

41 comments:

Uncle said...

Sangat menarik pengalaman berpuasa disana. Itu pun pengalaman yang tak dapat saya lupakan!

KAMATO said...

Tahniah hajah dpt mersa berpuasa di bulan ramadhan di mekah

Rozali said...

Salam Ramadhan Kak Nab

Alhamdulillah
moga dijemput Allah lagi menjadi tetamuNya

terima kasih atas doa2 tu
Insyaallah
kami dimurahkan rezeki

Wasslam

NGINAP SRENGENGE said...

salam Kak Nab/bang Din,

Moga dapat umrah mabrur.

Selamat berposa.
Wassalam

manzlie said...

salam from Makkah...


alhamdulilah...jutaana terimaksih pada hajjah zainab kerana mendoakan CL tempohari,....

pssttt..hajjah jumpa mei mei yerrr...ada gamabr mei mei tuhh


waslam

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam uncle,

betul tu uncle...suatu pengalaman yang sangat indah dalam hidup kak nab.

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam kamato,

terima kasih..semoga saudara juga berpeluang berpuasa di mekah nanti.

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam Roz,

Alhamdulillah...insyaAllah ingin ke sana lagi jika diizinkanNya.

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam ayahanda,

terima kasih...selamat berpuasa buat ayahanda jua.

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam CL,

ye ker tu mei mei?? kak nab pun dok feeling2 camtu jugak sewaktu ambik gambarnya...subhanallah..CL tau tak..akak pernah terlintas di dalam hati untuk ketemu mei mei..dan Allah makbulkan...Allahuakbar!!

Temuk said...

Salam Hjh Zainab
Alhamdulillah terkabul hasrat. Semoga diri ini pun dapat berumrah semasa Ramadan suatu hari nanti. Insya Allah. Memang hebat pembangunan kota suci Mekah. Terbaru umrah kira2 5 tahun dulu, memang tak ada bangunan2 tinggi begitu.

Kak Sidah said...

Salam Kak Nab,

Syukur Alhamdulillah..dengan izin Allah , akan dipermudahkan segala urusannya..terima kasih atas titipan doa2 pada kami.

rezeki said...

salam kak nab

saya dapat selami betapa seronoknya yg tak terhingganya akak dan abg ketika berada di sana

syukur, alhamdulillah

Azima said...

Salam Mama Nab,

Alhamdulillah...syukur kpd Allah krn mempermudahkan perjalanan Umrah Mama dan Ayah Din..semoga mendapat Umrah yg Mabrur..

Thanks Mama krn mendoakan kami semua..semoga Allah memakbulkan doa2 Mama tu..InsyaAllah.

Wassalam

sripekan said...

Salam Hajjah,
Adakah larangan membawa masuk kamera tidak terpakai lg...
Insyallah jika diizinkan Allah sy akan menunaikan haji pada thn ni..

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam Temuk,

memang Mekah sedang mengalami pembangunan yg pesat...last saya ke sana 2008..dan bila ke sana baru2 ini saya lihat byk bangunan2 hotel yg besar2 sedang dibina..

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam Nor,

Alhamdulillah Nor..Allah permudahkan perjalanan kami dan juga permudahkan kami melakukan ibadah2 yg lain...syukur sangat.

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam pak itam,

memang seronok ! no words to tell you!

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam azima,

Alhamdulillah...dengan izinNYA mama ke sana menjadi TetamuNYA.

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam sripekan,

kami lihat ramai yang bawak kamera...kadang2 kami guna kamera handphone juga...ada diperiksa di pintu masuk, tapi tak marah pun jika dia nampak kamera dlm beg...saya ingat bawa kamera yang kecik2 tu ok lah...tapi di Madinah jangan sesekali bawa tel maupun kamera ok...jika lelaki tak mengapa...
suami ada bgtau yg dia nampak seseorang kena tegur semasa ambik gambar hampir dgn kaabah...kena pandai2 cari masa yg sesuai..

support@safiudin.com said...

Salam Kak Nab,

terasa indah suasana disana....kan

saya terasa baru semalam Kak Nab kata ke sana (Makkah)..

tup, tup, Kak Nab daftar diri..

dan dah balik ke Malaysia..

doa, doa, doa...

syukur alhamdulillah..

dan terima kasih Kak Nab kerana turut mendoakan kami (rakan2 blogger PDKM) agar dikurniakan Allah segala kebaikan di dunia & akhirat... dan dijemput menjadi Tetamu Allah...

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam safiudin,

seronok bila berada di sana...terasa sekejap benar masa berlalu, rasa mau tggl lebih lama..apakan daya keadaan tidak mengizinkan kami berbuat demikian..

shami2 said...

Salam kak nab..

Indah pengalaman kak nab...tu serasa dalam diri saya jugak...terima kasih doakan kami di PDKM....

Kakzakie said...

Salam Kak Hajjah,

Terharunya membaca rentetan perjalanan. Benar Allah telah banyak mempermudahkan perjalanan kak Hajjah. Beruntunglah insan bernama Hjh Zainab ini kan.... Allah....

Kak Sidah said...

Salam Kak Nab,

Saya nak nasi tu laa..suroh cl kirim boleh tak..

Asnija said...

Salam K.Nab,
Alhamdulillah semuanya selamat dan mudah. Rasanya akak pergi satu rombongan dengan cousin saya dari Paroi Jaya, Seremban (Ruslina nama dia). Nampak Ust.Mashkor tersenyum dengan K.Nab tu, teringat semangat dan suara dia...
Harapan dapat berpuasa di sana juga satu hari nanti. Katanya ramai sungguh walaupun baru awal Ramadhan ye..

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam shami,

alhamdulillah...segalanya indah2 belaka..

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam kakzakie,

Alhamdulillah..Allah yang mempermudahkan segala2nya...kita haruslah sentiasa berdoa kepadaNYA.

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam Nor,

nanti suruh cl poskan untuk Nor ye..hehehe

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam datin nija,

ye ker? akak tak perasan pulak..mungkin kami duduk hotel yang berlainan...sebab ada 3 hotel kami ditempatkan...ya, orang sangat ramai..
ha'ah datin masih ingat dgn ust mashkor..kak nab sentiasa dok kat belakang dia masa first umrah tu...

ainhany said...

salam kak nab

Alhamdulillah, mg2 mmeperolehi umrah yg mbrur.
Terimakasih mndoakan kami-warga PDKM yang bakal menyusul kelak.Mudah2an dipermudah dan dipercepatkan panggilan ilahi itu buat ain juga.
amin

selamat berpuasa dan beramal

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam ainhany,

Alhamdulillah...terima kasih.

Mudah2an ramai rakan2 PDKM akan ke sana nanti..InsyaAllah..

taj said...

Salam KNab,

baca n3 kali ini, taj rasa amat terharu sgt,bila baca ttg KNab bertawaf dgn perasaan sayu tuh...rindu taj yg amat dalam kat mekah dan madinah ini tak leh nk digambarkan...
rasa diri terbang ke sana...
pasti ini adalah kenangan terindah dlm hidup KNab kan...syukur Alhamdulillah..
dan terima kasih mendoakan geng PDKM...dan taj berdoa juga perjalanan kembali ke sana dipermudahkan olehNYA...
Ya Allah, jemputlah kembali diriku & geng PDKM ke sana dgn secepatnya..
amin

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam taj,

memang benar..kenangan terindah sepanjang hayat..bertawaf sunat pd hari ulangtahun kelahiran di bulan Ramadhan nan mulia..bersaksikan Baitullah...Allahuakbar !! saat itu kak nab memang tak kisah sesiapa pun...menangis & menangis jer setiap pusingan ketika bertawaf...hati rasa sayu, sebak, malu kepada Allah..walaupun banyak dosa dan amal ibadat pun tak seberapa, tapi Allah masih menjemput akak ke RumahNYA!!!

pesona said...

Assalamualaikum Hajjah,

Ini mungkin kali pertama saya mengikuti bloh Hjh, dan terasa amat sayu apabila melihat Kaabah di MH yang mana mengingati saya semasa mengerjakan umrah bersama isteri 2007 ......kini sedang menanti tarikh penerbangan untuk menunaikan haji pada tahun ini....

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam pesona,

alhamdulillah kerana sdra terpilih utk menunaikan fardhu haji tahun ini.kak nab doakan agar sdra pesona & isteri dipermudahkan dlm segala urusan nanti...

boxhousestudio said...

salam kak nab

terima kasih mendoakan untuk kami...moga dapat pergi berulang-ulang kali ke tanah suci...makbulkan lah YA ALLAH....

terima kasih sekali lagi akak

rosli said...

Salam Hjh Zainab,

Tk kerana berkongsi cerita dan sambut hari lahir di Baitullah, saya pun dah lalui pada tahun 2008, sambut birthday depan Kaabah, masih teringat hingga kini dan saat yang termanis dalam hidup ini. Saya sebak bila teringat saat tu...entah bila lagi ada peluang sebegitu.

TK berkongsi cerita dan pengalaman umrah

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam BHS,

semoga hasrat tertunailah nanti...KN pun nak ke sana lagi, baru nak mula menabung!

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam Rosli,

Ye ker? memori terindah dlm hidup kita kan!! Mudah2an kita akan dijemput menjadi TetamuNYA lagi..

IQRA SOLUTIONS said...

Salam ukhuwah dapatkan Read pen Quran dari kami dengan harga istimewa